/, Farma/‘Eerst telden we responskaartjes, nu de Click True Rate’

‘Eerst telden we responskaartjes, nu de Click True Rate’

Over het ontwikkelen en verspreiden van medische content voor en door farma

Het ontwikkelen van content voor medisch specialisten en huisartsen – in opdracht van farma – begon voor mij ruim 15 jaar geleden.

Interviewboeken, nieuwsbrieven en magazines voor specialisten en huisartsen. Het kon niet op. We publiceerden interessante content in een aantrekkelijke vorm. Als teaser stuurden we, voor verschijning, een aantal miniboekjes met daarin een verkorte versie van één van de interviews.

Ik herinner me nog een doktersassistente die belde met de vraag waar het miniboekje bleef want daar hadden ze toch een abonnement op?

We maakten een boekserie voor GSK, een schizofrenieboek voor Lilly en een COPDboek voor Pfizer. Het grote interviewboek over diabetes staat vast nog bij de helft van de huisartsen in de kast.

Het ontwikkelen van content deden we in eigen beheer en de verspreiding ervan was eenvoudig en overzichtelijk. Samen met specialisten stelde je de content samen, je nodigde artsen uit voor een interview (onbetaald, de eer was genoeg), maakte foto’s en naar de drukker. We kochten een adreslijst via Cegedim en verstuurde een responsmailing voor het aanvragen van het boek. En dan maar responskaartjes tellen. Overzichtelijker kon het niet.

Das war einmal. Nu gaat het over KPI’s, zoals OR en CTR

Maar nog voor de click true rate-discussie zag ik farma fronsend kijken bij deze nieuwe manier van online communiceren en het verspreiden van content. De grootste ontwikkelaar van content was zoekende. Websites moesten er komen maar hoe? Poduct- en brandmanagers zijn niet redactioneel opgeleid, hebben niet altijd de gewenste affiniteit met digital maar moeten wel mee in de digitale flow. Stapje voor stapje komen we dichterbij maar het kost tijd, energie en soms ook frustratie.

Vanuit mijn contentgedreven journalistieke achtergrond voelde ik mij al snel goed bij alles wat met online communicatie te maken had. Wat was er mooier dan relevante publicaties online publiceren zodat iedereen ze kon lezen? Beter dan een boek met prachtige content dat in een kast stof staat te happen.

Eind 2012 besloot ik definitief te stoppen met het ontwikkelen van drukwerk en farma te gaan helpen bij het ontwikkelen van online communicatiemiddelen.

Magazines in mijn beheer droeg ik over aan een ander bureau, tegen een farmabedrijf dat nog een boek wilde maken zei ik ‘sorry.’ Ik ontwikkelde een email nieuwsbrief met daarin tips & tricks over online communicatie binnen farma en ging al snel aan de slag bij Novo Nordisk. Met name om alle nieuwe digitale materialen vanuit het global hoofdkantoor te implementeren.

Inmiddels zijn we wat jaren verder en staat (bijna) overal een corporate website en een website voor zorgprofessionals met BIG- registratiesysteem. De middelen staan, nu het onderhoud nog. Want net als bij veel andere bedrijven is het actueel houden van deze websites een terugkomend issue. Of er is wel interessante content maar zijn de mogelijkheden om dit te delen beperkt.

Maar niet alleen contentcreatie (veel content komt van het hoofdkantoor), ook contentdistributie is online een stuk lastiger. Waar we vroeger hard copy nieuwsbrieven of boeken bij artsen achterlieten, sturen we nu een email. Of we doen beide.

We koppelen de website-content aan een email en kiezen zorgvuldig een subjectline. Don’t overpromise, maar trigger wel. Hoe vaak is deze mail geopend? Wat kunnen we hiervan leren?

We pionieren net als iedereen. Wat werkt wel, wat werkt niet? Welke onderwerpregel triggert, welke niet? Gewoon maar doen en zien wat er gebeurt.

Binnen farma hebben we ook nog eens te maken met strenge regelgeving.

Farma kan daardoor niet zomaar iets online plaatsen. Alles moet drie maal nagekeken en gestempeld. Actueel zijn is in die zin ook niet eenvoudig. Social media kanalen zijn op lokaal niveau vaak niet beschikbaar of updates moeten via het hoofdkantoor.

Ontwikkelen van content en het verspreiden ervan gaat ook bij farma met vallen en opstaan.

Toch zou ik niet anders willen. Omdat het zo lastig is, omdat we zo moeten ploeteren om relevante content, in de beste vorm voor het voetlicht te brengen, is het juist de mooiste plek voor een communicatieprofessional. Een werkomgeving, spannender en uitdagender dan de farmaceutische sector is er niet.

Suzanne

Geen blog missen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Door |2018-10-15T10:06:42+00:0021 september 2018|Content, Farma|0 Reacties

Geef een reactie