Zo’n crisisperiode als deze legt pijnlijk bloot waar de farmaceutische industrie eigenlijk al veel langer mee worstelt.

Namelijk de ruimte, de capaciteit maar ook de wil en flexibiliteit om te schakelen in een snel veranderende wereld.

Als een crisis de kop opsteekt en je moet schakelen, dan blijkt dat de organisatie vastloopt op eigen, en wellicht wat gedateerde interpretaties van wet- en regelgeving.

Uit vrees voor overtreding van wet- en regelgeving, is er een soort angstcultuur ontstaan waarin nieuwe mogelijkheden niet worden omarmd, maar tegengehouden vanwege het onbekende.

Om boetes of procedures te voorkomen, kiezen farmaceuten eieren voor hun geld en blijven daarom maar ver weg van bijvoorbeeld LinkedIn.

Dat is jammer.

In tijden als deze, waarin je met elkaar op zoek moet naar nieuwe mogelijkheden om in contact te blijven met je klant, moet je juist met elkaar onderzoeken wat wél kan.

Want…

‘Als je niet wéét waar de grenzen liggen, weet je ook niet of je de juiste beslissing neemt’, aldus Marloes Meddens-Bakker, advocaat (farma)reclame.

‘Als je niet bereid bent de grenzen te verkennen, weet je niet of je er overheen gaat of binnen de lijntjes kleurt. Er is een hoop grijs gebied, dat geef ik toe. Maar grijs gebied bevat ook mogelijkheden.’

Om met elkaar te bekijken waar die mogelijkheden liggen, adviseert Marloes om altijd concreet te maken wat je wilt en daarbij aan te geven waarom jij denkt dat iets wél kan. ‘Als je in overleg gaat met compliance, maak het concreet: Ik denk dat dit kan om de volgende redenen. Dus niet: Ik wil iets met LinkedIn (want dan gaan mogelijk direct de hakken in het zand), maar kom direct met een voorbeeld.’

Voeg bijvoorbeeld een disclaimer toe aan je update die is gericht op beroepsbeoefenaren.

‘Uitsluitend bestemd voor medische beroepsbeoefenaren met voorschrijfbevoegdheid. Het delen of liken van dit bericht kan leiden tot een overtreding van de Geneesmiddelenwet.’

Marloes: ‘Op LinkedIn kun je een bepaalde doelgroep targeten. Omdat het een openbaar medium is, zit daarin wel een risico. Door liken of delen wordt een bericht ook zichtbaar voor anderen dan de doelgroep. Een dergelijke disclaimer kan zeker helpen bij het op verantwoorde wijze delen van bepaalde informatie op een openbaar medium.”

Bespreek met elkaar wat wél kan, maar sluit niet op basis van angst direct alle deuren. Daarmee blokkeer je ook de weg naar de nieuwe wereld van vandaag.

Met dank aan @Marloes Meddens- Bakker