Hijg, zucht, puf. Dat is een beetje wat ik gemiddeld hoor in de wandelgangen binnen farma als het gaat om social media in het algemeen en LinkedIn in het bijzonder. Facebook-pagina’s worden weer gesloten, Twitter ambitieus gestart maar niet onderhouden. Geen strategie, geen plan en/of te weinig feeling met het medium, kan ook.

Bezint eer ge begint.
Neem daarom de tijd om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Wat willen we bereiken, waarom en hoe dan? Wat hebben we nodig om ons doel te bereiken? Afhankelijk van je doelstelling, bepaal je het kanaal wat daarbij past. Wil je bijvoorbeeld meer aandacht voor een bepaald ziektebeeld, dan zijn Facebook en Instagram het meest geschikt. Wil je vooral HCP’s bereiken, dan kies je voor LinkedIn.

Maar of je nu gaat voor Facebook, Twitter, LinkedIn of alle drie; je ontkomt niet aan een gedegen voorbereiding.

Neem de tijd. Die heb je nodig.
Realiseer je dat je online maar één keer een goede indruk kunt maken. Houd daarom rekening met genoeg voorbereidingstijd waarin je onderzoekt wat er mogelijk is binnen jouw organisatie.

Gebruik onderstaande checklist, stel jezelf deze vragen en ga op zoek naar de antwoorden. Op basis daarvan kun je een afweging maken en bepalen of social media daadwerkelijk een goed idee is voor jouw organisatie binnen farma.

Checklist

  • Bepaal of je een eigen, lokale bedrijfspagina wilt of ‘meelift’ op het account van het hoofdkantoor. Je kunt namelijk vanaf dat account gratis een bericht plaatsen gericht op Nederland. Nadeel hiervan is dat je geen ‘community’ opbouwt en online eigenlijk niet aanwezig en dus niet vindbaar bent.
  • Wat zou de strategie kunnen zijn? Alleen corporate of ook ziektebeeld-gerelateerd?
  • Bespreek wat de investering is en wat je aanwezigheid op LinkedIn oplevert.
  • Wie ontwikkelt de content? En hoe doen we dat?
    • Creëer een editorial team met wie je samen de content per maand bepaalt. Zorg dat je ook hiervoor een plan hebt.
    • Maak afspraken over hoe je omgaat met welke content. Vergeet videocontent niet, gebruik hashtags en tag mensen/bedrijven in posts.
  • Is de website voorbereid? Bijvoorbeeld: als we een link delen vanaf de website, gaat er dan een afbeelding mee?
  • Wie is verantwoordelijk voor de interne goedkeuring? Ontwikkel hiervoor een strikte procedure.
  • Vraag jezelf eerlijk af: gaan we dit volhouden? Of spreek eerst een periode af, bijvoorbeeld een jaar.
  • Zorg voor social media richtlijnen die aangeven hoe je omgaat met de bedrijfspagina op social media. Neem hierin bijvoorbeeld op dat je, als beheerder van de pagina, onder bepaalde voorwaarden reacties mag verwijderen.
  • Hebben we hier budget en tijd voor?
  • Belangrijkste binnen farma: Hoe is de monitoring geregeld?
    • Algemeen: Wat doe je als iemand een reactie plaatst. Wie reageert en hoe regel je dat intern? Moet ook de reactie nog eerst door de goedkeuring??
    • Bijwerkingen: Belangrijkste vraag van Compliance en Qualtity: hoe is de monitoring geregeld? Wie kijkt er 24/7 online om te zien of er een bijwerking wordt gemeld? Inmiddels zijn daar handige online tools voor zoals Coosto en Obi4Wan.
  • Ontwikkel samen met Compliance van tevoren een als/dan scenario document waarin alle mogelijke vragen (dus vooral ook het melden van een bijwerking) staan beantwoord. Zorg dat het document is goedgekeurd en blijf alert op nieuwe vragen waarmee je het document weer uitbreidt.
  • Zorg voor afstemming met Compliance en Quality.
  • Ontwikkel een intern promotieplan. Zorg ervoor dat alle medewerkers in elk geval direct de bedrijfspagina gaan volgen. Bij hen begint ‘t. Zij zijn je ambassadeurs!
  • Zorg voor een herkenbare huisstijl in al je visuals. Je kunt hiervoor samenwerken met een extern bureau, maar online programma’s als Docufiller werken ook goed.

Wat goed dat je er nog bent! De moed is je dus nog niet helemaal in de schoenen gezakt… Fijn.

Het is namelijk echt de moeite waard om er nu werk van te maken.

Helemaal gezien het feit dat:

  • Social media niet meer verdwijnen, integendeel
  • Al je concurrenten het wellicht wél doen (bekijk sowieso eens wat andere bedrijfspagina’s, ook goed ter inspiratie)
  • De kosten om je doelgroep te bereiken aanzienlijk lager liggen dan de manier waarop we het jaren hebben gedaan.
  • Online zichtbaar zijn in het kader van transparantie en reputatie gewoon goed is.
  • Ook voor het aantrekken van nieuwe medewerkers is LinkedIn hét medium. Amgen* bijvoorbeeld, wat overigens een showcase pagina is en geen bedrijfspagina, doet het op LinkedIn zo goed, dat je daar gewoon wilt werken. En als je dat wat lijkt, dan volg je natuurlijk de bedrijfspagina zodat je op de hoogte blijft van het bedrijf en de vacatures. Amgen wist in drie maanden tijd ruim 1300 volgers te realiseren op deze pagina. Petje af.
  • In het kader van een multichannel-benadering LinkedIn niet mag ontbreken
  • Het aantal likes en deel-acties aangeven hoe relevant je content is. Bovendien zie je wie liked en deelt. Doe daar ook vooral je voordeel mee (tip voor accountmanagers!)

Zucht, ja ik weet het. Het is een lang proces, althans dat kan het zijn.

Desalniettemin is het nu starten met social media en Linkedin in het bijzonder, aan te raden. We leven nu eenmaal in andere tijden. Ook farma moet mee. Hoe ingewikkeld dat ook zal zijn in sommige gevallen.

Succes!

*Interview met José Roseboom, Communications Manager bij Amgen over hun LinkedIn-aanpak, volgt in de komende weken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan weet je zeker dat je dit niet mist.

Contact

Nog vragen?

Heb je nog vragen of wil je hulp in dit proces? Of een workshop, kan ook. Hierin bespreek ik alle (on)mogelijkheden van LinkedIn in relatie tot farma eventueel als kick-off van het traject.
Contact
Inschrijven

Tips ontvangen over social media en farma?

Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.
Inschrijven