/, Social listening/Farma onderzoekt social listening nog voorzichtig

Farma onderzoekt social listening nog voorzichtig

Social listening is luisteren naar wat er online gebeurt. Grote B2C bedrijven doen niet anders. Zij luisteren constant naar de klant online en reageren ook direct. Dat is voor farma lastig omdat social media kanalen vaak ontbreken.

Toch zie je langzaam farma marketeers voorzichtig meer naar buiten kijken.

Communicatiemogelijkheden met doelgroepen nemen af, content komt vaak van het hoofdkantoor; hoe kun je dan toch een eigen draai geven aan je communicatie?

Door te luisteren naar wat er buiten gebeurt.

Als je dat namelijk doet, weet je wat er speelt en kun je daar ook content op ontwikkelen. Maar niet alleen content, ook in het contact met de arts ben je beter op de hoogte.

Wie zegt wat, waar over mijn ziektebeeld, dienst of product? Wat is de temperatuur?

Het monitoren van deze berichten door patiënten en zorgverleners op sociale media, fora en blogs, biedt een schat aan nieuwe inzichten die je kunt gebruiken in je marketingstrategie.

Daarnaast kun je direct in de gaten houden welke informatie er allemaal over het internet gaat.

Wie heeft er binnen deze patiëntengroep eigenlijk het hoogste woord? Wie praat het meest over zijn ziekte en heeft de meeste volgers? Identificeer influencers. Hoe zit dat met artsen? Weet ik eigenlijk wie van mijn artsen online actief is? Ook interessant voor de buitendienst.

Leuk dat monitoren maar stel dat ik online bijwerkingen tegenkom?

Uit onderzoek is gebleken dat monitoring van sociale media zelden een meldingsprobleem oplevert.

Bekijk het eens van een andere kant. Monitoring van sociale media kun je ook zien als een waardevol onderzoeksinstrument om reacties van patiënten op bijwerkingen beter te leren begrijpen.

Ben je van plan een campagne te starten? Begin dan een paar maanden van tevoren met monitoren. Zo kun je goed bijhouden of je campagne effect heeft. Meet continue het sentiment en de effectiviteit.

Kies voor een dagelijkse mail om je dag mee te starten of voor een wekelijks overzichtsrapport.

Met een dagelijkse email scan je even snel wat er buiten gebeurt, neem de reacties mee in meetings en gebruik ze om je strategie bij te sturen. Deze mail zit binnen een mum in je systeem en hoort straks gewoon bij de dag.

Een wekelijkse monitoringsrapport geeft overzichtelijk weer waarover, waar en door wie online wordt gesproken, maar is een pdf van tien pagina’s. Ook geeft deze niet alle online conversaties weer, alleen de laatste 30 ongeveer.

Wil je één van de twee vrijblijvend een paar weken uitproberen?

Ik kom graag bij je langs voor een kop koffie.

Stuur jij mij de uitnodiging? 

Door |2018-09-13T17:37:51+00:006 juli 2018|Farma, Social listening|0 Reacties

Geef een reactie