Farma, ontdek de geheime kracht van Twitter

Adverteren op Twitter als farmaceutisch bedrijf? Kan dat wel? Jazeker. Ben je al gewend aan adverteren via LinkedIn, dan is Twitter maar een kleine vervolgstap.

Wist je dat er in Nederland 2,9 miljoen Twitter accounts zijn? Dat is nog niet de helft van het aantal LinkedIn accounts, dat zijn er namelijk 8,5 miljoen. Alleen het gebruik verschilt aanzienlijk. Op Twitter is 42% actief en op LinkedIn 21%.

Dat is natuurlijk ook niet zo gek.

Op LinkedIn denken we vanzelfsprekend meer na over wat en hoe voor we iets posten. Twitter is korter, sneller, meer een discussieplatform.

Maar wist je dat ook steeds meer artsen actief zijn op Twitter? Om vakinhoudelijke ontwikkelingen en het nieuws te volgen, zich te mengen in het maatschappelijk debat. Maar ook om dingen te leren over hun eigen vakgebied en patiënten voor te lichten.

Marlies Schijven, hoogleraar chirurgie in het Amsterdam UMC zegt over haar Twitter gebruik:

‘Naast het sociale aspect gebruik ik Twitter ook om congressen onder de aandacht te brengen, belangrijke nieuwsberichten te delen of collega-onderzoekers te steunen middels een like of retweet. Ik heb niet één favoriet onderwerp waarover ik twitter. Wel slaan mijn tweets allemaal terug op mijn eigen vakgebied: het verbinden en verbeteren van processen in de zorg.’

Lees het hele interview met Marlies en nog drie collega’s hier.

Marlies bereiken via een LinkedIn advertentie is niet zo ingewikkeld. Bij LinkedIn kun je namelijk segmenteren op functietitel maar dat kan bij Twitter niet.

Bij het inrichten van je profiel op LinkedIn vul je uiteraard je functietitel in, het is nu eenmaal een zakelijk platform. Dat is op Twitter minder relevant, wordt ook niet aan je gevraagd bij het aanmaken van je Twitter account.

Dat maakt gericht adverteren op medische doelgroepen op Twitter een stuk lastiger. Op Twitter moet je het namelijk doen met ‘keywords’ waardoor adverteren in de meeste gevallen een soort schieten met hagel lijkt.

Maarrrr…. daar heb ik iets op gevonden!

Ik ben namelijk met mijn bedrijf een samenwerking aangegaan met SocialDataBase.

Na jaren onderzoek van de Twitterdata kan deze club op basis van gedrag HCP-Twitterprofielen samenstellen waardoor nu echt élke medisch specialist op Twitter te bereiken is. Uiteraard geheel volgens de privacyregels en GDPR compliant.

Hoe gaaf is dat? Twitter als touch point in je multichannelstrategie erbij!

Mocht je hier meer over willen weten, dan hoor ik het graag.