Starten met LinkedIn Adverteren, zo doe je dat!

Wil jij starten met LinkedIn adverteren? Lees eerst deze uitleg. Dan ben je in elk geval goed voorbereid en zie je hopelijk de voordelen van het adverteren via LinkedIn.

Heb je na het lezen van deze handleiding en tips toch nog hulp nodig? Neem dan contact met mij op.

Waarom starten met LinkedIn adverteren?

Met LinkedIn adverteren kun je gericht een boodschap sturen aan jouw specifieke doelgroep op functietitel, vaardigheid, bedrijfsnaam en meer. Nodig je doelgroep uit zich in te schrijven voor een webinar of genereer meer bekendheid voor jouw organisatie of product met een LinkedIn campagne. Kies voor een inbox-advertentie of leadformulier om meer leads te genereren.

Op LinkedIn staan 8 miljoen Nederlandse accounts ingeschreven. Daar zit ook jouw doelgroep bij.

Wat zijn de kosten voor LinkedIn adverteren?

De kosten voor het adverteren op LinkedIn zijn afhankelijk van je doel én je doelgroep maar gemiddeld betaal je voor een advertentie van een week ongeveer 200 euro.

Wil jij op LinkedIn adverteren naar een doelgroep die populair is onder adverteerders? Bijvoorbeeld ‘Marketeer’ of ‘Manager’ dan kan het zijn dat je meer betaalt voor je zichtbaarheid dan wanneer je adverteert naar een niche doelgroep zoals ‘Software Architect’.

De kans is groot dat er meer advertenties gericht zijn op ‘Managers’ dan op Software Architecten. Dat betekent dat wanneer jij je, net als andere adverteerders, ook op ‘Managers’ richt, je concurreert met andere adverteerders die ook graag in beeld komen bij ‘Managers’.

In zo’n geval is het aan te raden eerst te kijken of je je doelgroep niet toch wat kan specificeren door er bijvoorbeeld een vaardigheid en/of branche aan toe te voegen.

Vervolgens is het altijd verstandig te starten met een dagbudget van 25 euro en altijd te zorgen voor sterke, relevante content.

Heb je je doelgroep, budget en periode ingesteld, dan doet LinkedIn een voorspelling van de resultaten die je waarschijnlijk met je advertentie gaat behalen. Wil je een beter resultaat, dan moet je doelgroep, periode en/of budget aanpassen.

Wat heb ik nodig om te starten met LinkedIn adverteren?

Om te kunnen starten met LinkedIn adverteren heb je een LinkedIn CampagneManager-account nodig. Deze maak je vanaf je eigen persoonlijke homepagina van LinkedIn.

Let wel. Je hebt hierbij ook een bedrijfs- of showcasepagina nodig als afzender van je advertenties. Je kunt dus niet vanaf je persoonlijke pagina adverteren. Zorg er dus voor dat je  een bedrijfspagina hebt of dat je deze eerst aanmaakt.

Je koppelt namelijk deze pagina ook aan je advertentie-account.

Zorg ook voor een creditcard. Je account wordt pas actief nadat je een creditcard hebt toegevoegd. Je advertentiekosten betaal je automatisch via de creditcard die is toegevoegd aan je account.

Tot zover de praktische kant, nu over naar de inhoudelijke kant; namelijk de advertentie en de inrichting van de campagne.

Het belangrijkste van de campagne is de content, relevante content

Niet vergeten. Relevante content is dé basis voor een succesvolle advertentiecampagne op LinkedIn.

Wat is relevante content? Relevante content is content waar jouw doelgroep op zit te wachten. Content waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. Content die aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep.

Jouw advertentie-resultaat valt of staat met relevante content. Kijk dus goed naar je doelgroep. Verplaats je in je doelgroep. Waar ligt zij wakker van? Waarmee kun je hen helpen? Wat los je voor hen op? Waar is je doelgroep in geïnteresseerd?

Is dat helder? Heb je antwoorden op de vragen van je doelgroep? Weet je wat je wilt bereiken met adverteren via LinkedIn? Dán kun je overwegen te starten met LinkedIn Adverteren.

Zet je content voor je LinkedIn advertentie klaar.

Vergeet je doel/strategie niet. Bepaal je doelgroep, je budget, advertentieperiode en zet je content klaar. Is de tekst duidelijk en aantrekkelijk voor de doelgroep? Staat het belangrijkste bovenaan? Staan er geen schrijffouten in? Zijn de #hashtags bepaald?

Zet de url van de website om naar een UTM-link zodat je via Google Analytics kunt bijhouden welke bezoekers vanaf de LinkedIn advertentie op je website komen.

Wil je conversie meten en bijhouden, zorg dan dat de LinkedIn Insight Tag is geïnstalleerd op je website. Vergeet dan niet ook je cookiebanner aan te passen omdat je daarvoor expliciet tracking-toestemming moet vragen aan je bezoekers. Dit laatste is niet noodzakelijk om te starten met LinkedIn adverteren, maar raad ik wel aan. Een LinkedIn Insight Tag biedt namelijk later mooie retargetingopties waardoor je nog effectiever je campagnes kunt inrichten.

Hoe vaak moet ik adverteren op LinkedIn?

Hoe vaak je moet adverteren op LinkedIn is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Wil je meer bekendheid genereren voor je organisatie of product dan moet je natuurlijk regelmatig in beeld komen en blijven bij je doelgroep. Zorg er dan voor dat in elke advertentie een trigger of herkenning zit voor je doelgroep, zodat ze jou ook daadwerkelijk gaan onthouden. Biedt een e-book of whitepaper aan om te downloaden. Zorg dat je doelgroep je leert kennen op de juiste manier.

Adverteer niet alleen om nieuwe klanten te vinden maar ook juist om in beeld te blijven bij huidige klanten.

Organiseer je een webinar en wil je graag registraties, dan kan één keer adverteren al voldoende zijn. Maar ook hier werkt dat alleen als de content aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Kortom, je advertentieresultaat hangt altijd af van content, doel én budget.

Hoe bepaal ik mijn doelstelling en soort LinkedIn advertentie?

Bij de start van de inrichting kies je eerst een doelstelling voor je campagne. Op basis daarvan bepaalt LinkedIn aan wie –  binnen je doelgroep – de advertentie wordt getoond. Wanneer je kiest voor de doelstelling: ‘websitebezoeken’ dan laat LinkedIn je advertentie zien aan mensen binnen je doelgroep waarvan LinkedIn al weet dat dit ‘klikkers’ zijn, mensen die dus sowieso al snel ergens op klikken.

Wil je vooral een groot bereik (en dat wil je meestal lijkt mij), kies dan voor de doelstelling ‘bereik’. Je krijgt dan toch meer ‘waar’ voor je budget. LinkedIn laat dan je advertentie aan zoveel mogelijk mensen zien. En klikken kunnen ze dan natuurlijk altijd ook nog.

Het kan zijn dat het resultaat van je advertentie een stuk beter is dan LinkedIn in eerste instantie had voorspeld. LinkedIn gaat altijd uit van een gemiddelde, maar soms kan een advertentie zo goed aansluiten bij de doelgroep dat de resultaten hoger zijn dan in eerste instantie voorspelt door LinkedIn.

LinkedIn ziet van tevoren natuurlijk ook niet met welke content jij gaat adverteren. LinkedIn doet dus altijd alleen een voorspelling op basis van budget en doelgroep. Zorg dus voor oersterke, relevante content om het nóg beter te doen dan LinkedIn voorspelt.

Wat wil je bereiken met LinkedIn adverteren?

Als je gaat starten met LinkedIn adverteren, zorg dan voor een strategie en weet waarom je doet wat je doet.

Wat is je doel? Wil je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief of registraties op je website? Dit is een vrij algemene vraag. Als mensen je nog niet kennen, gaan ze zich echt niet inschrijven op je website of nieuwsbrief. Daarvoor moet je eerst contact maken met je doelgroep en laten zien wat je voor hen kunt betekenen.

Start dan dus niet met een advertentie waarin je mensen direct vraagt zich te abonneren op je nieuwsbrief maar laat eerst in een serie advertenties zien dat jij de moeite waard bent om te volgen. Bouw eerst dat vertrouwen op.

Maar bied jij een webinar aan met een hot topic, dan is opbouwen van vertrouwen wellicht niet nodig en schrijven mensen zich direct in. De mate van conversie op een advertentie is daarom ook altijd afhankelijk van de content. In hoeverre sluit deze aan bij de behoefte van de ontvanger? Ik herhaal dit regelmatig omdat dit zooo belangrijk is voor het succes van je advertentiecampagne.

Als je campagne is ingericht en je advertentie opgesteld, kun je deze eerst nog opslaan en bekijken hoe deze eruit ziet in de tijdlijn van je doelgroep. Als je tevreden bent, start je de campagne. Nu gaat LinkedIn je advertentie controleren en goedkeuren (of niet). Dit kan bij nieuwe adverteerders tot 24 uur duren, maar als je vaker adverteert dan draait je advertentie meestal al binnen een paar uur.

Check af en toe in je statistieken hoe je advertentie het doet. De CTR (Click True Rate) moet minimaal 0,30% zijn bij beëindiging van je advertentie. Dan heeft je advertentie zijn werk gedaan maar niet meer dan dat.

Op dit moment draait er een advertentie met een CTR van 8,1% en dat is dus waanzinnig. Dit percentage middelt zich nog wel uit maar ook al daalt deze nog iets, dan nog is het echt megahoog voor mijn doelgroepen dan. Dit kan voor jouw doelgroepen misschien wel heel normaal zijn.

Mocht je het toch lastig vinden om zelf te adverteren via LinkedIn, kan ik het ook voor jou doen of je een online training geven zodat je meer vertrouwen krijgt. Ook dat is een mogelijkheid. Volg mij op LinkedIn voor tips over LinkedIn adverteren en het professioneel inzetten van LinkedIn.