Hashtags kennen we van Twitter en Instagram, maar sinds 2018 heeft ook LinkedIn het #hekje toegevoegd. Maar wat zijn hashtags nu precies, hoe kies je een hashtag en wat kun je ermee? Ik zet het voor je op een rijtje. Heb je na het lezen alsnog een vraag, stel deze dan onder dit blog.

Wat zijn hashtags eigenlijk?

Hashtags zijn woorden die beginnen met een hekje (#). Als je ze toevoegt aan je post worden ze blauw en zijn ze klikbaar. Zorg bij het schrijven dat het woord altijd tegen het #hekje aanstaat, dus zonder spatie, anders ziet LinkedIn het niet als een hashtag en is deze ook niet klikbaar.

Hashtags schrijf je het liefst met één woord. Wil je toch meerdere woorden gebruiken, schrijf dan voor de duidelijkheid de verschillende woorden in elk geval met een hoofdletter. Zie afbeelding.

Waarom zou ik hashtags gebruiken?

Door de toename in het aantal berichten op LinkedIn, is het steeds lastiger om de juiste content te vinden. Met hashtags kun je deze content als het ware filteren.

Eigenlijk is het gebruik van hashtags tweeledig. Aan de ene kant gebruik je hashtags om de content van je bericht te ‘duiden’.  Aan de andere kant gaat het om  het ‘vinden’ van relevante content. Dat kun je zelf doen – omdat je op zoek bent naar content – maar anderen kunnen ook zoeken op hashtags en bij jouw content uitkomen (goed voor je zichtbaarheid!).

Dus…

  • Je gebruikt hashtags in je eigen berichten om je content te ‘duiden’.
  • Als mensen jouw hashtag volgen, is het mogelijk dat zij ook jouw bericht zien.
  • Je volgt hashtags om zelf op de hoogte te blijven van content die jij interessant vindt.
  • Op die manier vind je ook LinkedIn leden die voor jou interessant kunnen zijn om te volgen of te connecten.

Hoe begin ik met hashtags?

Gebruik het zoekfilter op LinkedIn en voer een zoekwoord in waarover jij wilt publiceren op LinkedIn of waarover jij meer wilt weten.

LinkedIn geeft je dan een overzicht van berichten waarin dit zoekwoord als gewoon woord maar ook als hashtag is gebruikt. Ga dus op zoek naar interessante hashtags, volg ze en voeg ze eventueel toe aan je eigen berichten.

De hashtags die je volgt, vind je terug op je eigen LinkedIn-‘homepage’. Zie afbeelding.

Heb je ze inmiddels een paar keer gebruikt? LinkedIn toont ze op het moment dat jij een nieuw bericht maakt. Zie afbeelding.

Voel je vrij nieuwe hashtags te introduceren die bij je post passen. Maar gebruik maximaal tussen de 3 en 5 hashtags per bericht. Dus bijvoorbeeld twee ‘vaste’ hashtags voor je eigen herkenbaarheid en één of twee nieuwe.

Klikken op een hashtag? En dan?

Zie je een interessante hashtag voorbij komen in je tijdlijn en wil je weten wat er nog meer over dit onderwerp is gezegd? Klik dan op de hashtag.

Interessant genoeg? Ga dan zelf de hashtag volgen (zie afbeelding). Je ziet daarbij ook het aantal volgers van de hashtag staan. Dit zegt overigens niet alles want ook mensen die deze hashtag niet volgen, maar wel zoeken op het woord ‘oncologie’, kunnen uitkomen bij jouw bericht.

Welke hashtags moet ik kiezen en/of volgen?

Kies een aantal vaste hashtags die passen bij de content waarover jij updates maakt. Maar voel je vrij om, naast je vaste hashtags, ook nieuwe hashtags te introduceren.

Volg hashtags die een relatie hebben met de content waar je zelf over wilt publiceren of die je gewoon interessant vindt.

Als je hashtags volgt, betekent dat niet dat je eigen tijdlijn direct volloopt met berichten die deze hashtag bevatten. Je zal merken dat je af en toe een bericht in je tijdlijn voorbij ziet komen. Zie afbeelding. Ook dit heeft te maken met het algoritme van LinkedIn. Des te beter een hashtag volgens LinkedIn past bij jouw interesse, des te meer je ook berichten over dit onderwerp zal zien.

Wil je nu echt niets missen, zoek dan af en toe de hashtags op die je volgt en bekijk deze #hashtag tijdlijn. Je vindt de hashtags die je volgt via je eigen homepage weet je nog?

Hoe gebruik je hashtags in je post?

Gebruik tussen de 3 en 5 hashtags onderaan je post met een witregel ertussen. Dus liever niet in de lopende tekst. Begin je post ook zeker niet met hashtags. Dit is slecht voor de leesbaarheid van je bericht.

Plaats ook geen berichten met alléén een hashtag. Dit zegt te weinig over waarom jij dit bericht deelt. Mensen zullen je bericht eerder negeren.

Veel plezier met het gebruik van hashtags op LinkedIn.

#hashtags #linkedintips

Gebruik ook #hashtags in je profiel

Heb je voor jezelf een aantal vaste hashtags bepaald? Voeg deze dan ook toe aan je samenvatting op je profiel. Het geeft de bezoeker van je profiel direct een beeld van de onderwerpen waarover jij berichten deelt. Ook kan de bezoeker besluiten de desbetreffende hashtags te gaan volgen.

Hashtags in het tekstveld van je profiel zijn niet klikbaar, net als hashtags in een LinkedIn artikel.

Gebruik ook #hashtags in je comment

Het is overigens niet zo dat je hashtags alleen in eigen of gedeelde berichten gebruikt. Denk ook aan het toevoegen van een hashtag als je een reactie hebt geschreven onder een bericht.