In het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat naast farmaceutische bedrijven ook steeds meer zorgorganisaties zich meer bezighouden met het inzetten van LinkedIn. Dat is een goede ontwikkeling. LinkedIn is namelijk voor elke organisatie interessant. Dus óók voor farma en zorg zoals ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, ouderen- en jeugdzorg.

Allemaal organisaties met een schat aan kennis en ervaring, maar voor wie het nog best lastig is dit op een prettige, behapbare manier te delen met de juiste doelgroep. Want welke content gaan we delen? Voor wie doen we dat dan? Heb ik deze doelgroep wel binnen mijn huidige connecties? Misschien nu nog te weinig, maar daar kun je aan werken via LinkedIn. LinkedIn biedt een scala aan mogelijkheden om je zichtbaarheid als zorgorganisatie te vergroten zowel voor jou persoonlijk als voor de organisatie waar je voor werkt.

LinkedIn is de juiste tool

Voor zorgorganisaties is het belangrijk aanwezig en zichtbaar te zijn via LinkedIn want ook zij hebben stakeholders, partners en medewerkers die trots zijn op de organisatie waar ze werken en dat ook willen uitdragen. Met LinkedIn heb je hiervoor de juiste tool in handen.

Wil je als zorgorganisatie LinkedIn inzetten om aan je online zichtbaarheid te werken, dan is het van groot belang dat je daarin je medewerkers meeneemt. En dan niet alleen de communicatie-afdeling maar .álle medewerkers. Hoe authentieker, persoonlijker de updates op LinkedIn zijn, des te meer bereik ze genereren. Mensen communiceren namelijk met mensen, niet met bedrijven en organisaties. Laat je dus alles over aan de communicatie-afdeling, dan krijg je een eerder een eenzijdig, meer algemeen en dus onpersoonlijker overzicht van de organisatie. Dat is jammer van alle inspanning.

Social media- handleiding

Je medewerkers zijn de ambassadeurs van je organisatie. Zij kunnen laten zien wat er bij jullie gebeurt, hoe dat gaat, hoe innovatief jullie zijn, hoe trots ze zijn en waarom het zo leuk is om bij deze organisatie te werken. Het is wel verstandig om een soort social media-handleiding samen te stellen waarmee je je medewerkers richtlijnen meegeeft bij het posten op LinkedIn. Uit de praktijk blijkt dat medewerkers een dergelijke ‘houvast’ ook prettig vinden.

Om een beetje zicht te houden op wat mensen delen, kun je ook zelf content aanbieden waar ze zelf mee aan de slag kunnen. In dat geval is het belangrijk dat je een bedrijfspagina inricht. Op deze manier houd je al wat meer zicht op de updates waardoor mensen van één organisatie met hun updates een bepaalde sfeer uitstralen vanuit de organisatie.

Let op. Maak je deze bedrijfspagina nu aan, vraag dan actief aan je medewerkers in hun profiel de organisatie opnieuw te koppelen. Dit gaat namelijk niet automatisch. Je kunt dit checken aan de hand van het aantal medewerkers weergegeven op de bedrijfspagina.

Zijn je medewerkers gekoppeld aan de bedrijfspagina dan kun je vanuit je ‘Netwerk’ Teams vormen met elkaar. Op deze manier mis je nooit meer een update van elkaar.

Maak gebruik van content curatie

Heb je  meer dan 200 medewerkers, dan kun je vanaf 2021 zelfs gebruik gaan maken van de content curatie tool van LinkedIn. Medewerkers kunnen dan zelf content kiezen en delen, zelfs naar kanalen buiten LinkedIn.

Met een content curatie tool kun je medewerkers voorzien van content die zij naar eigen wens kunnen aanpassen en persoonlijk maken. Je helpt hen in feite met het delen van relevante content. In de praktijk blijkt het namelijk soms best lastig om content te bedenken als medewerker. Content curatie kan dan een mooie oplossing zijn om ervoor te zorgen dat medewerkers regelmatig iets posten. Meer over content curatie lees je hier.

Zoals je hierboven al leest, er kan véél met LinkedIn maar er kan nog veel meer.

Trainingen LinkedIn

In het afgelopen jaar heb ik dan ook verschillende farmaceutische en zorg-organisaties mogen trainen op het inzetten van LinkedIn.

Tijdens deze trainingen leer je de toegevoegde waarde van LinkedIn kennen voor de organisatie. Waar je voorheen LinkedIn vooral zag als visitekaartje en voor het zoeken naar een andere baan, krijg je tijdens deze training inzicht in hoe je LinkedIn juist bedrijfsmatig voor jezelf én de organisatie kunt laten werken. Dit vraagt om een andere kijk op de zaak.

Ik neem je daarom mee in alle facetten van LinkedIn waardoor je aan het eind van de training volledig geïnspireerd aan de slag wilt.

In een eventuele follow-up training bespreken we hoe het gaat, we gaan dieper in op het maken van content en gaan we interactief met elkaar aan de slag binnen Linkedin zelf.

Weet ook dat al mijn trainingen op maat worden gemaakt en aansluiten bij het niveau van de mensen aan wie ik de training geef.

Adverteren via LinkedIn

Wil je al een stap verder en graag zelf aan de slag met het inzetten van gesponsorde content, het maken van advertenties dus? Ook daar kan ik jou en in je team in trainen.

Wil je meer weten over de trainingsmogelijkheden binnen de zorg? Neem dan contact met mij op.

LinkedIn trainingen