Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) stopt met het plaatsen van alle advertenties voor geneesmiddelen, medische apparatuur en door de farmaceutische industrie gesponsorde nascholing voor artsen.
In het Financieel Dagblad zegt hoofdredacteur Marcel Olde Rikkert, dat het hier om een ‘statement’ gaat en is bedoeld om een discussie op gang te brengen over een onafhankelijker relatie tussen arts, onderzoeker en farma. Het NTvG is een toonaangevend tijdschrift in de medische wereld en Olde Rikkert hoopt op navolging. ‘Wij roepen andere medische bladen nadrukkelijk op ons voorbeeld te volgen.’
Het past volgens het NTvG bij deze tijd om reclame voor geneesmiddelen te weigeren: ‘In een wereld die gekenmerkt wordt door gekleurde of ronduit onjuiste informatie, vinden wij het noodzakelijk betrouwbare voorlichting te bieden in volledige onafhankelijkheid.’
Had farma niet allang zelf moeten besluiten te stoppen met print advertenties?
De kop van het artikel had dan kunnen zijn…
โ๐ ๐๐ซ๐ฆ๐ ๐ฌ๐ญ๐จ๐ฉ๐ญ ๐ฆ๐๐ญ ๐๐๐ฏ๐๐ซ๐ญ๐๐ซ๐๐ง ๐ข๐ง ๐ฆ๐๐๐ข๐ฌ๐๐ก๐ ๐ฏ๐๐ค๐๐ฅ๐๐๐๐ง: ๐ญ๐ ๐๐ฎ๐ฎ๐ซ, ๐ญ๐ ๐ฌ๐ญ๐๐ซ, ๐ ๐๐๐ง ๐๐๐ญ๐โ
Zie deze beslissing van het NTvG dan ook als een kans om het roer om te gooien en te kiezen voor een contentmarketing-strategie met meer focus op waardevolle, relevante en consistente content die wel deelbaar en meetbaar is รฉn aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
Wat natuurlijk voornamelijk gebeurt in een print-advertentie is het promoten van de USPโs van het product. De vraag is namelijk ook of je daar je doelgroep tegenwoordig nog รฉcht mee bereikt.
Bovendien kiezen artsen ook steeds meer hun eigen moment van informatie verzamelen. Zorg dus dat je daar bent op het juiste moment, op de juiste plek.
Inmiddels gaat het meer om hoe inspireren we onze doelgroep, waar kunnen we รฉcht mee helpen. Waar ligt ze wakker van? Probeer meer aan te sluiten bij de behoefte van je doelgroep met echt relevante content.
Claim je domein, maak waardevolle content, zorg dat je vindbaar bent. Deel je relevante content via een online advertentie waarvan je achteraf exact weet wat het resultaat is. Re-target opnieuw de mensen die je vorige advertentie ook interessant vonden en bouw zo je bereik steeds verder uit.
Lees hier het volledige artikel in het Financieel Dagblad
Geef een reactie