In 8 stappen naar relevante content

Wil je een start maken met online marketing? Zorg dan eerst voor voldoende relevante content.

Maar wat is relevante content precies? Relevante content is content waar jouw klant meer van wil zien.

Maar hoe weet je waar jouw klant behoefte aan heeft?

Om daar achter te komen, is het verstandig om eerst een contentstrategie in te richten compleet met ‘ijkpersonen’ en ‘klantreizen.’ Heb je genoeg tijd, menskracht en budget? Dan zeker doen.

Geen tijd te verliezen?

Maar ik kan me ook voorstellen dat je sneller aan de slag wilt. Dat kan ook.

Gebruik dan onderstaande 8 stappen om relevante content voor je bedrijf of instelling te ontwikkelen.

  1. Begin met het verzamelen van (online) data. Daar kun je de volgende tools voor gebruiken:
  • Heb je nog een recent klanttevredenheidsonderzoek?
  • Wat zegt Google Analytics over het gedrag van je bezoekers?
  • Maak gebruik van een social listening tool of zoek in elk geval zelf op trefwoord op social media naar klanten die praten over jouw dienst of product.
  • Vergeet de afdeling klantenservice niet. Zij krijgen elke dag vragen van klanten.
  1. Inventariseer en analyseer deze informatie, kijk wat je concurrent aan content biedt, bepaal je onderwerpen, zorg dat je onderscheidend bent.
  2. Bespreek met elkaar welke toon of voice past bij jouw bedrijf en probeer het zo persoonlijk en authentiek mogelijk te houden.
  3. Maak een lijst van alle onderwerpen en bepaal waar en wanneer je de content wilt verspreiden.
  4. Bepaal aan de hand van de onderwerpen wat voor jullie basiscontent zou moeten zijn. Dit zijn de basispagina’s van je website waarnaar je altijd kunt verwijzen.
  5. Maak budget vrij en vraag een contentspecialist of bedrijfsjournalist je te helpen met de ontwikkeling, plaatsing en distributie van de content.
  6. Behoud je continuïteit door binnen het bedrijf iemand verantwoordelijk te maken voor de contentplanning.
  7. Tot slot. Stel je KPI’s vast. Definieer waar je nu staat en waar je over een jaar wilt staan. Alleen zo weet je of al je (tijds)investering iets heeft opgeleverd.

Heb je te weinig tijd om dit zelf te doen? Ik help je graag.