Loading...
/Content
Content 2018-04-20T13:21:20+00:00

Hoe schrijf ik een update?

Door de opkomst van social media schrijft iedereen van alles de hele dag. Of het goed geschreven is, is vaak een tweede maar eigenlijk maakt dat niet eens zoveel uit. Belangrijker is dat wat er staat zijn doel bereikt. Namelijk dat jij de update of het artikel op zijn minst even scant, de video even laat lopen of misschien zelfs wel een reactie onder de update plaatst omdat je je zelfs aangesproken voelt. Dat is knap. Dat is een bepaalde manier van schrijven die meestal persoonlijk en authentiek is of natuurlijk verwijzen naar iets heel aandoenlijks, zoals video’s met dieren. Daar is niet zoveel tekst voor nodig. En dit soort updates hoeven taalkundig echt niet perfect te zijn. Liever niet zelfs anders creëert het waarschijnlijk weer een afstand. Zolang je vanuit je hart schrijft en de lezer heeft het gevoel dat je oprecht en eerlijk bent, komt de boodschap over.

Maar waar moet ik dan over schrijven?

Een stukje schrijven gaat dan misschien nog wel, maar waarover moet ik dan schrijven? Dat is helemaal afhankelijk van wat je doet en wat je doelen zijn? Wat wil je uiteindelijk bereiken? Wil je meer bezoekers naar je website? Wil je vooral likes verzamelen? Wil je dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Of wil je vooral aan je naamsbekendheid werken? Het is belangrijk dat je dat voor jezelf en/of het bedrijf bepaalt voor je aan de slag gaat. Vooral ook omdat je dan gedurende een periode ook kan monitoren of al je schrijfwerk bijdraagt aan je doelen. En zo niet, hoe kun je dat tij dan gaan keren?

Als je de doelen helder hebt, bepaal dan op welke manier je invulling kunt geven aan het bereiken van deze doelen. Welk social media kanaal past uberhaupt bij ons? Is het zinvol ook op Twitter te gaan of zit onze doelgroep daar niet? Kunnen we ons beter focussen op één kanaal en dat heel goed doen? Omdat het al lastig genoeg is om één kanaal te onderhouden en regelmatig te voorzien van leuke, nieuwe updates, is het zeker aan te raden met één kanaal te starten.

En in welke vorm dan?

Contentontwikkeling voor bijvoorbeeld Facebook begint vaak wel bij de inrichting van je eigen website. Heb je daar al een blog waar mensen regelmatig een update plaatsen of worden er al elke maand een paar video’s geplaatst, dan heb je geluk. Je kunt dan de content van de site tegen je doelen aanhouden en bekijken welke content van de site je dus kunt gaan gebruiken om je doel te behalen. Maar biedt de site die content niet, moet je zelf aan de slag om de ontbrekende content te ontwikkelen. Je kunt je dan ook afvragen of de site wel de juiste informatie biedt. Maar dat is weer een ander hoofdstuk. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, kiest men vaak voor een externe journalist die de content schrijft. Heb je die middelen niet, dan blijft er maar één ding over en dat is zelf schrijven.

Meer weten?