Bereik je medische doelgroep via LinkedIn adverteren

Eén van mijn meest recente LinkedIn campagnes voor farma was gericht op verschillende medische doelgroepen.
In tien dagen tijd is er vanaf de advertentie 500 keer doorgeklikt naar de website en is de campagne 30.000 keer bekeken in de tijdlijn van de doelgroep.

Ik bedoel maar.

Wanneer start jij met online adverteren via LinkedIn?

Ben jij nog niet begonnen met LinkedIn adverteren? Waarom niet? Wat houd je tegen?

Inmiddels ben ik al met verschillende farmaceuten aan het adverteren via LinkedIn. Zo gaaf.

Hoe werkt deze samenwerking?

Een campagne maken doe ik graag in co-creatie-vorm. Ik voel me namelijk medeverantwoordelijk voor wat we het LinkedIn platform opslingeren. De content die we plaatsen op LinkedIn moet informatief en relevant zijn voor de doelgroep. Als ik daar mijn twijfels bij heb, dan bespreken we dat. Een campagne slaagt ook alleen als je advertentie relevante content voor de doelgroep bevat. Inmiddels heb ik aardig wat ervaring opgedaan om je hierin te kunnen adviseren.

We bespreken wat je wilt bereiken met je advertentiecampagne en we kiezen een advertentieformat, bepalen de doelgroepsamenstelling en de content.

Vaak doe ik zelf een suggestie voor de tekst en de afbeelding/video. Of ik redigeer aangeleverde content, dat kan ook.

Na goedkeuring van de content, richt ik de campagne voor je in en kun je akkoord geven op de advertentie zoals deze eruit komt te zien in de tijdlijn van je doelgroep.

Na akkoord starten we de campagne en houd ik je op de hoogte van de voortgang. Ik stuur bij waar nodig. Bijvoorbeeld bij een A/B test waarbij je twee advertenties tegelijk start onder dezelfde doelgroep. Als na een paar dagen duidelijk is dat de doelgroep vooral een voorkeur heeft voor advertentie A (met bijvoorbeeld een andere afbeelding of tekst) dan stoppen we met advertentie B.

Wat levert zo’n advertentie op LinkedIn eigenlijk op?

Een LinkedIn advertentie kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Dit kan ook afhankelijk zijn van de strategie-fase waarin je zit. In elk geval kun je met een LinkedIn advertentie kiezen voor de verschillende fasen van de customer journey. Bij elke fase kun je kiezen tussen verschillende advertentieformats.

  • Bekendheid – Creëer awarness (doelgroep heeft wellicht latent interesse)
  • Overweging – Creëer meer bewustwording (verdieping van de content)
  • Conversie – Doelgroep is zich bewust van behoefte en schrijft in, download of bezoekt de website

Het mooiste is ook als je je advertentie-strategie op deze manier inricht. Dus met verschillende, op elkaar volgende advertenties passend binnen de betreffende fase.

Gebruik ook retargeting

In dit soort opeenvolgende advertentie-trajecten kun je ook retargeting inzetten waarbij je bij de tweede advertentie gebruik maakt van de betrokkenheid van de leden tijdens de eerste advertentie. Retarget leden die bijvoorbeeld naar je website hebben doorgeklikt. Of leden die een bepaald percentage van de video hebben bekeken.

Dit zijn opties in het advertentiebeheer om zoveel mogelijk resultaat te halen uit je advertentiecampagnes.

Tijdens en na afloop van een campagne ontvang je, afhankelijk van het gekozen advertentieformat, altijd een overzicht van de volgende campagneresultaten:

  • Aantal kliks naar de website
  • Aantal keer dat een bericht/video is gezien door jouw targetgroep
  • De exacte functies van mensen die jouw bericht hebben gezien/geklikt
  • En waar deze mensen werken, dus welke ziekenhuizen/organisaties
  • De Click True Ratio (CTR). Click-Through-Ratio betekent de doorklikratio en geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat de advertentie ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.
  • De kosten per klik, en uiteraard de totale kosten van de advertentie, waar we overigens van tevoren duidelijke afspraken over maken. De kosten van de advertentie vallen nooit hoger uit dan we van tevoren hebben afgesproken.

Hoe weet ik of mijn medische doelgroep op LinkedIn zit?

Alle beroepsgroepen zijn aanwezig op LinkedIn, dus ook medici. In sommige gevallen is het alleen lastig om de doelgroep goed samen te stellen omdat de functietitel in campagnebeheer niet direct als functie naar voren komt. Reumatoloog bijvoorbeeld, komt als functie niet voor. Dat betekent dat je op een andere manier deze doelgroep moet samenstellen. Dat kan. Maar dat is het geheim van de smid. 🙂

Deze functietitels zijn in elk geval aanwezig. Dit zijn er overigens maar een paar, alleen om je een idee te geven.

  • 900 cardiologen
  • 400 oncologen
  • 3800 oncologieverpleegkundigen
  • 420 dermatologen
  • 700 internisten
  • 10.000 huisartsen
  • etc

Wil je weten of jouw doelgroep ook aanwezig is op LinkedIn, stuur mij dan even een berichtje.

Als ik één van bovenstaande doelgroepen een advertentie wil sturen in samenwerking met TOET. Hoe werkt dat dan?

Dan gaan we als volgt te werk:

Stap 1. Maak een bedrijfs- of showpagina aan. Die heb je nodig om een advertentie-account aan te kunnen maken.

Stap 2. Maak mij beheerder van de bedrijfspagina

Stap 3. We maken eventueel samen een advertentie-account aan

Stap 4. Voeg een bedrijfscreditcard toe voor de advertentiekosten

Stap 5. We schrijven de content voor je advertentie, met titel en afbeelding of video

Stap 6. In de CampaignManager (= advertentiebeheer) van LinkedIn kiezen we doel, doelgroep, advertentieperiode en bepalen we de looptijd en een dagbudget.

Stap 7.  Ik maak de advertentie en start de campagne

Stap 8. LinkedIn beoordeelt je advertentie. Dit kan van 4 tot 24 uur duren.

Ik help je graag bij het inrichten van je advertenties op LinkedIn. Heb je vragen of wil je graag starten met adverteren op LinkedIn? Neem dan contact met mij op.

Ik adviseer wel altijd om de training LinkedIn adverteren te volgen omdat we elkaar dan tijdens het opzetten van advertentiecampagnes beter begrijpen.

Wil je inhoudelijk meer weten over LinkedIn adverteren, lees dan dit artikel. 

Contact

Wil je meer weten over adverteren via LinkedIn?

Plan dan vrijblijvend een online kennismaking in.
Contact