Loading...
/Webredactie
Webredactie2018-09-13T18:04:00+00:00

Schrijven voor web

Of je nu teksten schrijft voor de Facebookpagina van je eigen bedrijf, je werk of voor een website, belangrijkste is dat je voor ogen houdt voor wie je schrijft en wat je wilt bereiken met je tekst.

Naast dat je doelgroepgericht schrijft, houd je rekening met het feit dat mensen online vooral scannen en zappen. Geeft de tekst niet direct het antwoord? Is de bezoeker alweer gevlogen naar de volgende aanbieder in de resultatenlijst van Google.

Daarbij vaak verleid door de eerste paar regels onder de titel van het artikel, de metatekst.

Hieronder vind je een aantal tips om in elk geval een prettig leesbare, scanbare tekst te schrijven voor je website.

Zorg voor gelaagdheid in je tekst2018-04-20T14:39:29+00:00

Omdat je niet altijd weet wat het niveau is van je bezoeker of wat hij precies zoekt, is het aan te raden je content in lagen aan te bieden.

Bijvoorbeeld:

  • laag 1; aankondiging op de homepage met kop en beetje tekst
  • laag 2; (kort) vervolg artikel met duidelijke (sub)koppen
  • laag 3: een ‘meer specificaties op de volgende pagina’
  • of een ‘download het rapport voor alle details’ .

NB: Niet elke bezoeker komt natuurlijk via de homepage je website binnen, maar als hij direct op het artikel landt, dan heeft hij via Google al gericht gezocht en is het prima dat hij direct in ‘laag 2’ terechtkomt.

Woordgebruik en zinsopbouw2018-04-20T14:58:05+00:00

Lange zinnen zijn in een tekst op papier al not done, maar op het web al helemaal. Zinnen van maximaal 20 woorden, niet meer. Dat is wel een goed uitgangspunt. Toch een lange zin geschreven? Hak de zin in stukjes, werkt altijd.

Haal de volgende woorden sowieso uit je tekst:

  • zullen
  • worden
  • kunnen
  • geworden
  • geweest
  • willen
  • mogen

Kortom, vermijd in elk geval vervoegingen van ‘worden’ en ‘zijn’. Deze maken zinnen onleesbaar en afstandelijk. Schrijf actieve zinnen. Die zijn persoonlijker, directer en lezen prettiger.

Dus niet: 

De directeur heeft besloten de vakantieperiode met twee dagen te verlengen

Beter is:

De directeur besluit de vakantieperiode met twee dagen te verlengen

Gebruik geen tangconstructies (even opzoeken…), wollige taal en modale woorden zoals:

  • enigszins
  • in principe
  • dus
  • in het geval dat
  • over het algemeen
  • overwegend
  • mogelijk
  • waarschijnlijk
  • volgens mij

Schrijf ook niet over ‘heel veel’, een aantal etc… maar gebruik liever exacte aantallen.

Welke schrijfstijl?2018-04-20T14:38:45+00:00

Je schrijfstijl hangt af van verschillende factoren:

  1. Voor wie schrijf je?
  2. Voor welk medium schrijf je?

Je kunt je voorstellen dat je op een website toch anders tegen je bezoeker praat dan wanneer je deze op Facebook iets wilt voorleggen. Je website is het bedrijfsvisitekaartje waar je professionaliteit en deskundigheid wilt uitstralen.

Bezoekers komen meestal ook met een andere intentie op je site dan wanneer ze een gesponsorde update van je op Facebook tegenkomen. De bezoeker op je site betekent dat hij al geïnteresseerd is in je product. Nu moet je er nog voor zorgen dat hij zich thuis en aangesproken voelt.

Hanteer een schrijfstijl die je van tevoren met elkaar afspreekt. Bepaal of je een ‘u’ of ‘jij’ firma bent en wees daarin consequent. Je kunt je wel voorstellen dat blogs wellicht een wat informelere manier van schrijven hebben dan de informatieve content. Informatief schrijf je als je een boodschap wilt overbrengen. Het is een neutrale tekst, beetje afstandelijk. In blog beschrijf je bijvoorbeeld je persoonlijke ervaring van een event, een product of dienst.

Voor een bericht op Facebook houd je er rekening mee dat mensen daar vooral zijn in hun privé tijd en geen zin hebben in saaie informatieve teksten. Behalve als het gaat om bijvoorbeeld de nieuwe openingstijden van de buurtsuper of de nieuwe busregeling.

Wat gebruik je? Ik, wij of allebei?2018-04-20T14:45:02+00:00

Wil je de lezer boeien en binden, maak je tekst dan persoonlijker door ‘ik’ of ‘wij’ te gebruiken. Alleen de naam van het bedrijf opvoeren komt afstandelijk over en dat wil je niet. Je kunt het natuurlijk wel afwisselen.

Wat goed werkt is:

  • de lezer vragen stellen die hij zichzelf zou kunnen stellen
  • spreek de lezer direct aan met u of jij (die keuze moet je van tevoren maken)
  • zorg dat altijd duidelijk is wie de afzender is
  • schrijf afwisselend ‘ik’, ‘wij’ en de naam van het bedrijf
  • maak gebruik van citaten
  • houd voor ogen dat je met je lezer in gesprek bent (dat levert vaak de mooiste teksten op)
Gebruik (sub)koppen en bulletpoints2018-04-20T13:58:34+00:00

Koppen en subkoppen zijn belangrijk voor je bezoeker op de site. Aan de hand van de koppen en tussenkoppen, scant hij de tekst. Op basis daarvan besluit hij  wel of niet de tekst in zijn geheel te lezen. Maak het de bezoeker makkelijk en dien je tekst op als hapklare brokken zodat hij snel vindt wat hij zoekt.

Door het scannen van de dikgedrukte tussenkopjes kan de bezoeker snel bepalen of de tekst onder het kopje interessant genoeg voor hem is om door te lezen.

Wil je een opsomming weergeven, gebruik dan bullet-points. Daarmee creëer je overzicht in de tekst.

Bijvoorbeeld: Voor het ontwikkelen van webteksten moet je creatief zijn, bondig en actief kunnen schrijven en kennis hebben van SEO en de doelgroep.

Het kan ook zo:

  • creatief zijn
  • bondig en actief schrijven
  • kennis van SEO
  • kennis van de doelgroep

Wat werkt bij jou het beste?

Meer weten?