Loading...
/Social listening
Social listening2018-09-13T18:03:53+00:00

Wat is social listening?

Social listening gaat over het luisteren naar wat je klanten online zeggen over je product op fora, social media, blogs en artikelen. Je kunt online het gesprek aangaan om je communicatie met klanten te verbeteren, maar je kunt ook trends herkennen en wellicht inspelen op behoeften van je klanten. Verkoop je trendy sokken maar zie je op Twitter iemand roepen; ‘Die sokken zijn heerlijk, doe mij ook maar een muts’, dan kun je daar concreet iets mee.

Direct reageren

Hebben mensen een klacht over je product, dan kun je daar direct op reageren en een oplossing aanbieden. Haal je voordeel uit deze manier van communiceren. Het is intensief om continue online te zijn, maar uiteindelijk ervaar je dat het de investering waard is.

Je kent ze vast wel, de reacties van de KLM op social media. Zij doen deze monitoring goed, zitten er bovenop als iemand klaagt over vertraging of drukte op de luchthaven. KLM kan niet alles oplossen maar reageert en toont begrip voor de situatie. Dat haalt al heel wat ergernis weg bij de klant.

Tools

Hootsuite

Hootsuite is een van de beste gratis tools om online je communicatie te volgen. Hootsuite kun je koppelen aan Twitter, Facebook, LinkedIn, WordPress, Foursquare en Google+. Creeer zoveel kolommen als je wilt met daarin alle onderwerpen die je wilt volgen. De wekelijkse rapporten kunnen handig zijn tijdens het social media overleg. Maar let op, als je meer informatie wilt op je dashboard moet je gaan betalen en dan is Hootsuite niet goedkoop.

Tweetreach

Wil je weten wat er gebeurt met je tweets na lancering? Gebruik Tweetreach.com om je tweets te volgen. TweetReach is een geweldige monitoringtool, deze tool meet de daadwerkelijke impact en implicaties van discussies op sociale media. Via Tweetreach kun je erachter komen wie je meest invloedrijke volgers zijn en en stuurt je impliciet naar de juiste mensen die voor jou content zouden kunnen delen.

Tweetdeck

Gebruik je Twitter dan gebruik je TweetDeck om te monitoren wat er met je bericht gebeurt. Het is een geweldig hulpmiddel voor het plannen van tweets en het bijhouden van de interacties en berichten, evenals het bijhouden van hashtags en het beheren van meerdere accounts. Er is een webapp, chrome ap of mac-app. De Windows-app stopte in april 2016.

Maar wil je als bedrijf alles bijhouden online, dan kun je beter aan de slag met bijvoorbeeld Coosto. Vind je het onhandig om dit allemaal zelf bij te houden en in te richten? Dan kan ik je daarbij helpen. TOET heeft Coosto als social listening tool al in licentie en kan dus samen met jou de zoekwoorden voor je inrichten en het rapport of de dagelijkse email laten opstellen. Wil je hierover meer weten, stuur mij een bericht of lees ook deze blog.

Kortom, social listening is belangrijk maar begin niet zonder doelen te stellen. Weet waarvoor je het wilt gebruiken en stuur daar voor jezelf ook op, anders is het echt zonde van je tijd.