/Online marketing
Online marketing 2018-05-09T15:20:09+00:00
Loading...

Wat is online marketing?

Online marketing is niets meer en minder dan het bereiken van doelen via internet. Online marketing klinkt overigens wel heel zakelijk en commercieel. Terwijl je tegenwoordig juist zo persoonlijk en authentiek mogelijk online zou moeten communiceren met je doelgroep. Vooral via social media werkt een persoonlijke aanpak het beste. Maar dat valt niet mee als je vanuit een bedrijf communiceert.

Online marketing gaat over:

  • het goed inrichten van je website;
  • je online vindbaarheid;
  • je aanwezigheid op social media;
  • e-mailmarketing.

E-mail is eigenlijk nog de belangrijkste in dit rijtje omdat mail nog steeds het beste werkt. Mail komt de hele dag bij mensen binnen, is compleet geïntegreerd in het leven.

Geen Facebook?

Je gelooft het misschien niet, maar er zijn nog steeds mensen zonder Facebook of Twitter. Hen bereik je niet via social media, maar wel via een e-mail nieuwsbrief want iedereen kijkt in de mail. Overigens is het verkrijgen van e-mailadressen ook niet altijd even gemakkelijk maar als je dan een mooie database hebt ingericht dat heb je een kapitaal in huis waar je zuinig op moet zijn.

Let op; vanaf 25 mei 2018 gaat de nieuwe Privacywet in. Zorg dat je een adressenbestand hebt dat in orde is. Waar mensen toestemming voor hebben gegeven. Lees hier meer over de eisen.

Persoonlijk

Het grote verschil in communicatie met vroeger is dat we nu veel meer de mogelijkheid hebben om gerichter en persoonlijker te communiceren met onze doelgroep. Waar we vroeger met een advertentie in de krant iedereen probeerden te bereiken, zo zorgvuldig zoeken en segmenteren we nu op doelgroep, regio, interesses, leeftijd etc… zodat onze zorgvuldig opgestelde Facebook update bij de juiste mensen belandt.

En dan is het ook nog eens vele malen goedkoper dan adverteren in een krant! Ik zou het wel weten.

Grote punt is vaak toch bij bedrijven dat ze inmiddels weten waar hun klant zich bevindt, waar deze klant het over heeft (social listening) maar dan?

  • Wat voor soort updates ontwikkel je daarvoor op Facebook?
  • Welke blogartikelen zijn er nodig om onze doelgroep in beweging te krijgen?
  • Wie schrijft deze teksten?

De keuze voor online marketing is één ding, het ontwikkelen van content een ander verhaal. Hoeveel gaan we investeren in iets waarvan we niet eens zeker weten of het überhaupt iets gaat opleveren? En hoeveel mensen gaan zich hier intern mee bezighouden?

Belangrijk hierin is dat het management achter online marketing staat en daar ook in gelooft, anders blijf je de investering verdedigen. Het is nu eenmaal een ander manier van communiceren met je doelgroep.

Nieuwe dingen en veranderingen zijn eng, helemaal als ze ook nog eens geld kosten. En we niet van tevoren weten of het iets gaat opleveren.

Maar als bedrijf moet je wel mee met deze digitale ontwikkelingen. Je concurrent heeft in de afgelopen jaren een indrukwekkend aantal volgers op Facebook opgebouwd en jij moet nog beginnen?

Dan zou ik maar snel starten.

Hulp nodig?