Organisaties moeten aan de slag met social media. Maar hoe begin je? En wie gaat dat doen? De afdeling corporate communicatie? Een medewerker die al leuke vlogs maakt? Plaatsen we een vacature of huren we de expertise in? Eén ding moet je in elk geval niet vergeten; je doet het er niet even bij. Niet als je het goed wilt doen.

Voordat je een traject uitrolt, stel jezelf in elk geval volgende vragen:

  1. Waarom willen we iets met social media?
  2. Wat willen we daarmee bereiken?
  3. Hoe gaan we dat dan doen?
  4. Wie gaat dat dan doen?
  5. Wat zijn onze middelen?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, is het wel zo praktisch als je weet waar je rekening mee moet houden als je (intern) iemand vraagt om de online marketing (erbij) te gaan doen.

Zie het als een vacature met daarin de functie-eisen voor de online marketeer.

(Intern) Gezocht: Online Marketeer

  • Je bent ‘fan’ van social media, word daar blij van
  • Je bent een doener, pro-actief, pakt zaken zelf op
  • Je verdiept je graag in nieuwe social-media ontwikkelingen
  • Je duikt regelmatig in de statistieken en data (wat werkt wel, wat niet?)
  • Je schrijft foutloos Nederlands, doelgroepgericht en persoonlijk
  • Je weet snel je weg te vinden binnen de organisatie, bent pro-actief
  • Je hebt gevoel voor verhoudingen en behoud van reputatie (wat plaats ik wel, wat niet?)
  • Je houdt constant rekening met de persona’s die zijn opgesteld en de contentstrategie van de organisatie. Voor wie schrijf ik dit ook alweer?
  • Je vindt het leuk om nieuwe marketingtools uit te proberen.
  • Het schrijven van updates doe je met groot plezier
  • Het bepalen en inrichten van advertenties op Facebook en Linkedin kent voor jou geen geheimen.
  • Je vindt het geen probleem om veel online te zijn zodat je snel kunt reageren op je publiek
  • Je hebt gevoel voor het onderwerp waardoor je ook kennis en tips deelt met onze volgers en juist niet alleen ‘wat doen wij- updates’.
  • Kennis van het CMS van de website is een pré zodat je zelf teksten kunt aanpassen, pagina’s kunt toevoegen.
  • Je bent creatief, enthousiast en hebt doorzettingsvermogen
  • Als een video-opname nodig is, dan maak je die even.

Is er iemand binnen de organisatie die aan dit profiel voldoet? Dan zou ik hem of haar snel vrijmaken om aan de slag te gaan met online marketing.

Een medewerker die social media leuk vindt op training sturen, kan ook. Maar met alleen een training ben je nog geen online marketeer. Zorg dan ook voor de juiste begeleiding op de werkvloer. Als je die niet biedt, kan iemand gaan ‘zwemmen’, zelfvertrouwen verliezen en uiteindelijk weggaan. Het feit dat de meeste collega’s geen idee hebben van wat je doet, helpt ook niet mee.

Kortom, denk goed na over hoe je je online marketing wilt en kunt inrichten. Ga niet over één nacht ijs. Overdenk alle stappen zodanig dat duidelijk blijft waarom je doet wat je doet en nog gaat doen eventueel. Zoek de juiste expertise bij het juiste moment in het traject. Evalueer regelmatig. Houd vinger aan de pols bij je junior online marketeer. Wat gaat goed, waar loopt hij/zij tegenaan? Biedt trainingen aan, volg zelf ook een training.

Social media inzetten, is een strategische bedrijfskeuze

Wil je jezelf op de kaart zetten en houden. Wil je echt je doelgroep uitbreiden, je product of dienst in de ‘markt’ zetten? Of wil je vooral bouwen aan de reputatie van je (zorg)organisatie waardoor het wellicht in de toekomst makkelijker wordt om mensen aan  te trekken? Dán doe je social media er dus niet ‘even’ bij. Dan is de inzet van online marketing een daadwerkelijk strategische bedrijfskeuze en moet je daar dus ook de middelen voor beschikbaar stellen. Misschien zelfs iemand voor aannemen of volledig vrijmaken.

Hoe begin je? Formeer een denktank-groepje binnen de organisatie. Organiseer een brainstormsessie en laat je inspireren. Weeg de voors- en tegens tegen elkaar af en neem voor jouw organisatie de juiste beslissingen.

Blijf je het lastig vinden omdat je het overzicht aan mogelijkheden en valkuilen niet hebt, boek dan eerst bij mij de inspiratiesessie. Ik neem je mee in het landschap van online marketing en social media en laat je zien waar je allemaal aan zou moeten denken als je overgaat tot het inzetten van social media en het aanstellen of inhuren van een online marketeer.

Inspiratie Workshop

Wil je liever eerst meer weten over de kansen en valkuilen van social media?

Boek dan de inspiratie workshop. In een dagdeel ben je helemaal bijgepraat over de do's and dont's. Je kunt daarna beter afgewogen keuzes maken.
Inspiratie Workshop