Amersfoort |  +31 610 717 372

Wat is online marketing?

Online marketing is niets meer en minder dan het bereiken van doelen via internet. Eigenlijk vind ik het alweer een achterhaalde term omdat gewoon ‘marketing’ vanzelfsprekend tegenwoordig ook online is maar ook offline. De een kan niet zonder het ander en daarom spreken we eigenlijk liever van multichannel marketing.

Wij hier bij TOET willen je vooral helpen bij het online gedeelte van je complete marketingstrategie, al denken we ook graag mee met de andere communicatie. Een en ander moet ook wel op elkaar zijn afgestemd. Mits je ook offline marketing inzet uiteraard.

SEO en social media en email

Online marketing gaat over het goed inrichten van je website, zodat je vindbaarheid op orde is, over je aanwezigheid op social media en over emailmarketing. Email is eigenlijk nog de belangrijkste in dit rijtje omdat mail nog steeds het beste wordt bekeken. Mail komt de hele dag bij mensen binnen, is compleet geïntegreerd in het leven.


Geen Facebook?

Je gelooft het misschien niet, maar er zijn nog steeds mensen zonder Facebook of Twitter. Hen bereik je niet via social media, maar wel via een email nieuwsbrief want iedereen kijkt in de mail. Overigens is het verkrijgen van emailadressen ook niet altijd even gemakkelijk maar als je dan een mooie database hebt ingericht dat heb je een kapitaal in huis waar je zuinig op moet zijn.

Persoonlijk

Het grote verschil in communicatie met vroeger is dat we nu veel meer de mogelijkheid hebben om gerichter en persoonlijker te communiceren met onze doelgroep. Waar we vroeger met een advertentie in de krant iedereen probeerden te bereiken, zo zorgvuldig zoeken en segmenteren we nu op doelgroep, regio, interesses, leeftijd etc… zodat onze zorgvuldig opgestelde Facebook update bij de juiste mensen belandt.

En dan is het ook nog eens vele malen goedkoper dan adverteren in een krant! Ik zou het wel weten.

Grote punt is vaak toch bij bedrijven dat ze inmiddels weten waar hun klant zich bevindt, waar deze klant het over heeft (social listening) maar dan?

  • Wat voor soort updates ontwikkel je daarvoor op Facebook?
  • Welke blogartikelen zijn er nodig om onze doelgroep in beweging te krijgen?
  • Wie schrijft deze teksten?

De keuze voor online marketing is één ding, het ontwikkelen van content een ander verhaal. Hoeveel gaan we investeren in iets waarvan we niet eens zeker weten of het überhaupt iets gaat opleveren? En hoeveel mensen gaan zich hier intern mee bezighouden?

Belangrijk hierin is dat het management achter online marketing staat en daar ook in gelooft, anders blijf je de investering verdedigen. Het is nu eenmaal een ander manier van communiceren met je doelgroep. En geloof me, nieuwe dingen zijn eng, helemaal als ze ook nog eens geld kosten. Maar als bedrijf moet je mee met deze digitale ontwikkelingen. Je concurrent heeft in de afgelopen jaren een indrukwekkend aantal volgers op Facebook opgebouwd en jij moet nog beginnen?

Dan zou ik maar snel starten.