Hoe kom je in de informatiebubbel bij jouw potentiële klant, huidige relatie of potentiële werknemer?

Met content die aansluit bij de belevingswereld van de lezer.

Je ervaart zelf elke dag de hoeveelheid informatie die schreeuwt om jouw aandacht. Al scrollend negeren we de niet-interessante info en stoppen we met scrollen bij de voor ons relevante berichten. Bedenk daarbij; content is niet relevant als je je eigen boodschap erin verpakt.

Hoe zorg je ervoor dat men inderdaad stopt met scrollen?

Door steengoede content te produceren.

Content die raakt en inspireert.

Content waar de lezer écht iets mee kan.

Maar hoe kom je tot deze geweldige, relevante, persoonlijke content?

Door tijd vrij te maken en dit stappenplan te gebruiken.

Stappenplan: Bouwen aan vertrouwen

  1. Bij het ontwikkelen van je content helpt het als je een merkverhaal hebt. Je merkverhaal omschrijft waar jij als organisatie voor staat. Waarom doe je wat je doet?
  2. Verzamel (online) informatie, data dus. Wat zegt men online/offline over jouw product/dienst?
    • Heb je nog een recent klanttevredenheidsonderzoek?
    • Wat zegt Google Analytics over het gedrag van je bezoekers?
    • Maak gebruik van een social listening tool of zoek zelf op trefwoord op social media.
    • Zet een Google Alert aan voor jouw product of dienst.
    • Vergeet de afdeling klantenservice niet. Zij krijgen elke dag vragen van klanten.
    • Bel een paar klanten en vraag ze wat er beter kan, waar zij tegenaan lopen.
    • Heb je een online nieuwsbrief? Wat wordt goed gelezen, wat niet?
  1. Inventariseer, analyseer en koppel de data. Je krijgt steeds meer inzicht in het gedrag van je klant
  2. Kijk wat de concurrent aan content biedt, zorg dat je onderscheidend bent. Doe het anders.
  3. Inventariseer via de zoekwoordentool Ubersuggest waar men op zoekt en houd daar rekening mee bij het bepalen van je content
  4. Maak een lijst van alle onderwerpen en bepaal waar en wanneer je de content wilt verspreiden (je weet inmiddels welke sociale kanalen je doelgroep gebruikt).
  5. Bepaal voor elk onderwerp ook de vorm. Maak je een blog, video of  interview?
  6. Denk ‘journalistiek’ en beschrijf altijd: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?
  7. Gebruik je content in verschillende vormen. Maak bijvoorbeeld van een blog ook nog een animatievideo.
  8. Wees consequent en blijf alert op nieuwe inzichten van je klanten. Speel daarop in met nieuwe relevante content

Het ontwikkelen van al deze zinvolle, relevante content is één ding, dit volhouden de belangrijkste tweede. Maarrrr als dat lukt. Dus op regelmatige basis, op de juiste plek, relevante content publiceren, dan bouw je continu aan de relatie en het vertrouwen van je potentiële én huidige klanten.