Je schrijfstijl hangt af van verschillende factoren:

  1. Voor wie schrijf je?
  2. Voor welk medium schrijf je?

Je kunt je voorstellen dat je op een website toch anders tegen je bezoeker praat dan wanneer je deze op Facebook iets wilt voorleggen. Je website is het bedrijfsvisitekaartje waar je professionaliteit en deskundigheid wilt uitstralen.

Bezoekers komen meestal ook met een andere intentie op je site dan wanneer ze een gesponsorde update van je op Facebook tegenkomen. De bezoeker op je site betekent dat hij al geïnteresseerd is in je product. Nu moet je er nog voor zorgen dat hij zich thuis en aangesproken voelt.

Hanteer een schrijfstijl die je van tevoren met elkaar afspreekt. Bepaal of je een ‘u’ of ‘jij’ firma bent en wees daarin consequent. Je kunt je wel voorstellen dat blogs wellicht een wat informelere manier van schrijven hebben dan de informatieve content. Informatief schrijf je als je een boodschap wilt overbrengen. Het is een neutrale tekst, beetje afstandelijk. In blog beschrijf je bijvoorbeeld je persoonlijke ervaring van een event, een product of dienst.

Voor een bericht op Facebook houd je er rekening mee dat mensen daar vooral zijn in hun privé tijd en geen zin hebben in saaie informatieve teksten. Behalve als het gaat om bijvoorbeeld de nieuwe openingstijden van de buurtsuper of de nieuwe busregeling.