Starten met ContentMarketing

De 5 stappen in contentmarketing

Ook bij contentmarketing begint het weer bij je doelgroep. Wat wil je doelgroep? Hoe kan je hen helpen? Hoe bouw je met hen een langdurige relatie op?

Let op, als je eenmaal de slag te pakken hebt, laat je niet meer los. Veel te leuk om te merken hoe enthousiast mensen online over je zijn. Je raakt met ze in gesprek via Messenger of je reageert via Instagram.

Bedenk van tevoren of je misschien zelfs wel een domein kunt claimen, een onderwerp waar jij veel vanaf weet en waarmee je zelfs een contentplatform kunt gaan ontwikkelen.

Maar nu eerst even terug naar het begrip ‘Contentmarketing’, een nog relatief jong begrip maar wel stevig in opmars. Veel organisaties begrijpen inmiddels dat doelgroepen niet meer in een vakje te stoppen zijn en dat reclame steeds minder goed werkt. Mensen kijken minder televisie maar kiezen zelf wat ze kijken. Zo is het ook met content. Je moet dus zorgen voor verdraaid goede content, willen mensen op jouw afstemmen.

Maarrr… als je dat goed doet, heb je straks fans voor ’t leven

Maar goede content maken en verspreiden is nog niet eenvoudig. De meeste communicatiemensen en marketeers maken nog vaak dezelfde fouten door het vooral over zichzelf te hebben en zich niet te richten op de klant. Daarbij komt ook dat marketeers geen contentmakers zijn.

Contentmakers zijn mensen met redactionele kwaliteiten, die content kunnen maken waarmee ze de lezer of kijker binden en boeien.

Als je aan de slag gaat met contentmarketing houd dan rekening met de volgende vijf stappen:

Stap 1. Strategiebepaling

In deze fase ga je op zoek naar het verhaal van je organisatie en verdiep je je in je doelgroep.

Stap 2 Contentplanning

In deze fase bepaal je met elkaar welke content je waar en wanneer wilt inzetten. Houd hier ook rekening met de verschillende soorten content. Zo kun je content onderverdelen in:

  • Basiscontent (website)
  • Campagnecontent (voor een bepaalde periode)
  • Topcontent (waarmee je het hart van je klant veroverd)

Stap 3. Contentcreatie en – productie

Nu ga je echt aan de slag met het ontwikkelen van de content. Houd ook rekening met verschillende vormen van content, denk aan video, interviews, blogs, infographics etc. Heb je hier wel de juiste mensen voor in huis? Huur anders specialisten in.

Stap 4.Contentdistributie

Content klaar, verspreiden maar! In de strategiefase heb je al bepaald wáár je klant zich bevindt online. Zijn de social media accounts volledig ingericht? Staat je basiscontent goed op de website? Zijn de landingspagina’s klaar? Zorg dat alles klopt. Dat er geen gaten ontstaan in de reis die je klant online aflegt. Geef je echt antwoord op zijn vraag? Of gaat het toch weer vooral over de organisatie?

Stap 5. Conversie

Als je in stap 4 de verschillende fasen van communicatie goed hebt doorlopen, dan zou in deze fase de klant tegen je moeten beginnen te praten. Nu wil hij contact. Schrijf zich in voor je nieuwsbrief, of wordt lid van je community.

In deze cruciale fase zorg je voor voldoende menskracht om in gesprek kunnen gaan met deze klant. Dat kan zijn via een chatbox op de site, maar ook via social media.

Houd vol

Met goede contentmarketing versterk je de band met je klant. In de praktijk zie ik dat organisaties wel een start maken, maar het moeilijk vinden de contentontwikkeling vol te houden. Of zich alleen richten op social media maar niet op de website. Dan zie je dat veel geld gaat naar online advertenties maar dat de landingspagina’s van de website niet aansluiten. Dat is jammer.

Zorg dus ook hier weer voor voldoende draagvlak binnen de organisatie, menskracht, tijd, budget, doorzettingsvermogen en vertrouwen.

Lukt dat? Dan bouw je aan een transparante, toekomstgericht organisatie waar mensen vertrouwen in hebben, graag bij willen werken, trots op zijn en graag bij ‘kopen.’

Meer weten?

Tips?

Wil je tips ontvangen over hoe je je contentmarketing kunt inrichten en bijhouden? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Hierin deel ik regelmatig alles wat voor mij en mijn klanten werkt.