Maak onweerstaanbare content in 9 stappen

Je plan staat. De boodschap en de doelgoep zijn helder. Het spel der contentverleiding kan beginnen.

Wacht even, voor we direct de diepte induiken. Wat is contentcreatie nu eigenlijk precies?

Content, contentmarketing/strategie en contentcreatie worden vaak door elkaar gebruikt en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Creatie is namelijk gewoon het ontwikkelen, het produceren van content. Dat kan een interview zijn, een podcast maar ook een infographic. Contentmarketing is het proces waarin je de strategie bepaalt, de planning, de contentcreatie doet,  de verspreiding van de content en natuurlijk de conversie. Heel iets anders dus.

Terug naar de content.

Goede, effectieve content staat nooit op zichzelf, maar komt altijd voort uit een contentstrategie. Een plan waarin je je communicatieboodschappen hebt omgeschreven gekoppeld aan de doelgroep en het kanaal.

Oke, genoeg theorie. We gaan aan de slag met ons stappenplan.

Content die werkt, is namelijk opgebouwd uit de volgende 9 lessen. Doe er je voordeel mee.

1. Voor wie doe je het?

Ontwikkel nooit iets, zonder dat je weet voor wie je het doet. Zorg dan ook altijd dat je, bij het maken van je content, je doelgroep duidelijk in beeld hebt. Neem een echte klant in gedachte en schrijf of produceer voor hem of haar persoonlijk.

2. Houd rekening met behoefte

Je kunt alleen iets betekenen voor je klant als je weet waar hij/zij van wakker ligt, of in elk geval met welke vragen ze rondlopen. Wat los jij voor hen op? Duik online in je onderwerp en luister naar wat je doelgroep zegt over dit onderwerp. Je kunt natuurlijk ook een paar klanten bellen met deze vraag.

3. Wees verrassend

Zorg dat je je content in verschillende vormen aanbiedt. Dat kan zelfs dezelfde content in een ander jasje zijn. De één luistert wel een podcast, de ander weer niet. Zo kun je ook je content vaker gebruiken, dat noemen ze ook wel contentmapping. Maar niet alleen de vorm kan verrassend werken. Je kunt natuurlijk ook op andere manieren creatief uit de hoek komen. Op een manier die jouw klanten niet van je verwachten. Maar he, dan heb je juist hun aandacht te pakken. Let wel, ga niet te ver bij je eigen verhaal vandaan, dat maakt weer ongeloofwaardig. Heb jij al een idee uit welke verrassende hoek je zou kunnen komen?

4. Bouw aan vertrouwen

Veel organisaties hebben de neiging vooral over zichzelf te praten. Daarmee bouw je geen vertrouwen op. Wel als je laat zien dat je luistert naar je doelgroep en hen antwoorden en oplossingen biedt voor hun probleem. Op deze manier bouw je aan vertrouwen en sympathie waardoor je je doelgroep boeit en bindt.

5. Wees persoonlijk

Op social media wil men vooral sociaal zijn. Dat betekent in contact zijn met mensen, niet met bedrijven. Probeer in de content die je plaatst dan ook zo persoonlijk mogelijk te zijn. Spreek de mensen direct aan en zorg voor een persoonlijke reactie als ze reageren via social media.

6. Gebruik een contentkalender

Om het hele proces voor jezelf overzichtelijk te houden, gebruik je een contentkalender. Ook om de zogeheten inhaakmomenten niet te vergeten. Werk je in de zorg dan kun je vast wel iets met de Wereld Reuma Dag in oktober of de Wereld Gehandicapte Dag in december. Hier vind je een inhaakkalender op categorie.

Je kunt de contentkalender natuurlijk in Excel maken maar je kunt ook kiezen voor een projecttool als Asana. Wel zo praktisch. Trello is hiervoor ook een mooie tool. In Trello werk je met verschillende borden die de status van de contentontwikkeling aangeven. Zo houd je goed zicht op de voortgang.

7. Plan je content

In het geval van social media, is het verstandig te werken met een online plantool als Hootsuite. Op deze manier kun je je content ver vooruit plannen (waardoor je er niet elke dag mee bezig hoeft te zijn) en houd je zicht op wat er online met je content gebeurt.

8. Vergeet de data niet

Natuurlijk wil je steeds betere content maken. Maar om steeds beter te worden, moet je toch echt de data induiken. Welke update heeft de beste betrokkenheid opgeleverd? Welke pagina op de site trekt de meeste bezoekers? Analyseer de gegevens, trek je conclusies en creëer content die weer beter aansluit bij je doelgroep.

9. Blijf luisteren en bijsturen

Naast dat je de data gronding analyseert, blijf je ook luisteren naar je doelgroep. Waar praat men over? Wat zijn de topics? Speel daarop in met je content. Gebruik hiervoor een social listening tool zoals Coosto of stel een Google Alert in. Deze is gratis maar geeft veel minder informatie.

Unieke content ontwikkelen is niet moeilijk. Je moet er alleen wel de tijd voor nemen, de ruimte en middelen voor krijgen. Onder die voorwaarden, bouw jij aan een relevant contentplatform waar je doelgroep graag komt.

Contact
Vind je het fijn om bovenstaande stappen samen met mij te doen? Dat kan natuurlijk. Neem contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden. 
Contact

Meer weten?