//Contentcreatie
Contentcreatie2018-09-13T18:02:36+00:00

Contentcreatie begint met een goed plan

Voor je met het contentcreatie begint, is het belangrijk dat je een heldere contentstrategie hebt. Een contentstrategie is een strategisch plan over hoe je als bedrijf omgaat met je externe communicatie. Met een contentstrategie is voor iedereen duidelijk waar je wel en niet over mag twitteren, wat je wel en niet mag liken en waar je rekening mee moet houden als je informatie zelf post. Een contentstrategie aan wie, waar verantwoordelijk voor is.

Een contentstrategie geeft rust doordat je structuur aanbrengt in je communicatie

Uiteraard staat er niet alleen in wat je NIET mag maar vooral ook waar je wel over kunt schrijven. Wat zijn de doelstellingen in de communicatie? Wat willen we bereiken? Weten we waar we nu staan? Wat is ons mediabereik op dit moment? En waar willen we staan over een jaar? Hoe gaan we dat bereiken? Al deze vragen neem je op in je strategie. Deze vragen inspireren je tot het ontwikkelen van relevante content.

Wil je weten waar je nu staat qua mediabereik? Gebruik dan een social listening tool.

Wat is een contentkalender?

Staat je strategie in de steigers. Maak dan een contentkalender. Deze helpt je bij het bepalen van de content die je wilt verspreiden, vooral ook wanneer en waar. Neem daarin belangrijke data op zoals events waarop je kunt meeliften en inhaken. Maar houd ook vooral de actualiteit in de gaten. Niets is leuker en opvallender wanneer je met je bedrijf inhaakt op een actuele gebeurtenis.

Zoals je een redactievergadering plant voor de nieuwe uitgave van het corporate magazine, zo plan je ook een redactievergadering voor het creëren van interessante en boeiende content voor je website. Zorg in elk geval voor een projectgroep met daarin ook medewerkers van andere afdelingen voor het aandragen van ideeën. Deze ideeën zet je in een contenkalender of contentplanner zodat iedereen ook weet wat wanneer aangeleverd moet zijn en in welke vorm. Een video, een afbeelding met tekst, een blog, actie of nieuwsbericht?

Ga eerst online luisteren naar je doelgroep. Wat zeggen ze online over jouw product of dienst? Op basis daarvan kun je gerichter content ontwikkelen.

Zorg voor draagvlak

Voor je begint met het schrijven van een contentstrategie,  zorg ook voor voldoende menskracht en draagvlak binnen de organisatie. Want wil je echt serieus met een website of online communicatie aan de slag, dan heb je daar voldoende mensen voor nodig en niet iedereen zit te wachten op nog meer werk erbij. Het is wel zo dat mensen naarmate het online project steeds beter gaat draaien, meestal wel enthousiast raken.

Meer weten?