/, Farma/Betrokkenheid vergroot het begrip én dus de motivatie

Betrokkenheid vergroot het begrip én dus de motivatie

Houd buitendienst op de hoogte met email nieuwsbrief

Hoe betrokken zijn de mensen uit de buitendienst bij het bedrijf? Juist! Hoe komt dat? Omdat de mensen binnen vooral met operationele zaken bezig zijn en te weinig tijd en aandacht besteden aan de mensen buiten. Dat is een gemiste kans. Want betrokkenheid vergroot namelijk het begrip én dus de motivatie. Aan de slag. Maar hoe?

Om mensen buiten betrokken te houden bij wat er binnen gebeurt, kun je in ons digitale tijdperk inmiddels uit verschillende middelen kiezen. De meeste bedrijven hebben in elk geval wel een Intranet-omgeving voor de bedrijfsgerelateerde berichten en een Yammer of WorkSpace voor de wat persoonlijkere en lichtere berichten. Een speciale team WhatsApp groep zie je tegenwoordig ook steeds vaker.

Maar kijk uit.

Dit lijken mooie oplossingen maar pas op dat het zijn doel niet voorbij schiet en je het tegengestelde bereikt. Bij Yammer en Facebook Workspace is namelijk de kans groot dat medewerkers er niet eens aan beginnen omdat er online privé al zoveel van ze verwacht wordt. ‘We hebben onze eigen social media al. Moeten we nu ook nog liken en reageren tijdens het werk?’ Het succes van Facebook hangt niet voor niets samen met het sociale, emotionele aspect van het platform.

Als dit niet werkt, hoe moet het dan?

Het meest eenvoudige is natuurlijk gewoon wat vaker de telefoon pakken en bellen. Komt de buitendienst langs voor een overleg of het ophalen van brochures? Drink een kop koffie samen of gebruik Skype om even bij te praten. Je staat versteld van de informatie die dat oplevert. Maar er zijn nog andere, aanvullende middelen die je kunt inzetten.

Heb je wel eens aan interne mail nieuwsbrief gedacht?

Om de betrokkenheid te vergroten ontwikkel ik steeds vaker voor klanten een interne nieuwsbrief, eenvoudig via Mailchimp. Lijkt ouderwets maar niets is minder waar. Mail is persoonlijk en is nog steeds het best bekeken online communicatiemiddel.

De afzender van de nieuwsbrief is uiteraard een collega en de nieuwsbrief is gepersonaliseerd (in emailmarketing verhoogt dit overigens met 25% je ROI, maar dit ter zijde).

Maar wat zet je dan in zo’n collega-nieuwsbrief?

Wat gebeurt er op een dag? Waar ben je mee bezig? Neem aan het eind van elke dag max een half uurtje om even kort op te schrijven wat je hebt gedaan die dag. Een brainstorm over een nieuwe website? Kennismaking met een nieuwe collega? Presentatie over een nieuw product? Je kunt natuurlijk heel gek maken door zelfs vlogjes op te nemen en bijvoorbeeld nieuwe medewerkers op die manier te presenteren. Maar denk ook aan trainingsagenda’s, content-updates van websites, interessante artikelen, tv-uitzendingen en uitnodigingen voor meetings.

Daar hebben we toch helemaal geen tijd voor?

Om echt de betrokkenheid te vergroten zou je minimaal één keer per week een nieuwsbrief moeten sturen, liefst nog op een zelfde moment in de week. Dat kost de mensen intern tijd, uiteraard. Maar als dat betrokken medewerkers oplevert, dan is de geïnvesteerde tijd snel terugverdiend.

En pssst…

Die mails hoeven helemaal niet lang te zijn. Een nieuwsbrief met daarin maar één bericht is ook goed.

Als iemand laat blijken dat hij of zij aan je denkt, wat doet dat dan met jou? Precies!

Meer inspiratie nodig? Ik hoor het graag.

‘Zo leuk om interne mail te krijgen’

Annette (buitendienst farma)
Door |2018-10-10T07:57:32+00:0013 september 2018|Email marketing, Farma|0 Reacties

Geef een reactie