Elke ochtend met een kop koffie eerst de belangrijkste mail van de dag doornemen. De mail waarin staat wat er gister over je bedrijf, dienst of product is gezegd. Is het sentiment positief, of negatief? Heeft iemand een klacht? Moeten we er iets mee? Wat iemand hier zegt, klopt niet. Hoe gaan we dit bijsturen?

Heb jij zo’n dagelijks overzicht nog niet in je mail? Jammer, want het kan enorm interessant zijn om te weten wat Twitteraars online zeggen over de producten en diensten waar jij elke dag zo hard aan werkt.

De hele dag door kan het online namelijk over jou gaan terwijl je daar geen idee van hebt. Voelt vreemd toch?

Het monitoren van online media zou gemeengoed moeten zijn voor elke marketing- en of communicatieafdeling, Kost je misschien tien minuten van je dag, maar je bent wel op de hoogte van wat er buiten gebeurt. Geen spannende dingen, doe je niets. Staat er wel iets opvallends in? Overleg, noteer het, reageer of laat het gaan.

Zelfs als zzp’er vind ik het interessant om in het systeem te duiken, om bij te blijven in mijn vakgebied en mijn klanten van actuele informatie te voorzien. Natuurlijk kun je ook een Google Alert aanzetten maar dan mis je alle social media en daar gebeurt het juist.

De inzichten uit de wekelijkse rapporten of dagelijkse mails helpen je je dienstverlening te verbeteren of zelfs uit te breiden. Je weet waar je op moet inspelen met je product want je hebt net gelezen waar ze je product nog meer voor gebruiken. Grappig zeg, nooit geweten!

Bedrijf te klein? Kleinere organisaties kunnen juist door kleine aanpassingen, grote sprongen maken. Maar dan moet je wel weten wat je moet aanpassen, waar je op moet inspelen.

Benieuwd wat social listening voor jouw organisatie kan betekenen? Schrijf je in via de site, ik neem dan contact met je op.

Social Listening tool een keer proberen?