/, Online Marketing/In 4 stappen naar meer online zichtbaarheid

In 4 stappen naar meer online zichtbaarheid

Je bent druk met van alles maar je weet dat je ook iets aan je online zichtbaarheid moet doen. Maar waar begin je?

Op Facebook zie je ondernemers langs komen die je kunnen helpen met adverteren via Facebook. Leuk, maar waar ga ik dan mee adverteren? En zit mijn klant wel op Facebook? Kan ik niet beter LinkedIn gebruiken?

Om er zeker van te zijn dat je het juiste doet, doorloop je eerst onderstaande stappen.

Stap 1 Bepaal wie jouw (ideale) klant is

Om te weten voor wie je de content maakt, bepaal je een zogenaamd ‘ijkpersoon’. Je kunt hiervoor een bekende klant van je in gedachte nemen. Heb je een foto van deze klant? Hang ‘m op en bepaal de eigenschappen, de klantkenmerken. Wat vind je klant belangrijk? Hoe ziet zijn sociale situatie eruit? Met welke vragen worstelt hij. Hoe heb jij deze klant geholpen? Je kunt deze klant natuurlijk ook interviewen.

Om nog meer te weten te komen over jouw klanten gebruik je de resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek en zoek je online naar antwoorden.

Wat zegt men online over jouw producten/diensten? Gebruik hiervoor Google Analytics (welke pagina’s worden veel bezocht, waar zoekt men op?), social listening (Hootsuite bijvoorbeeld).

Betrek ook altijd de klantenservice bij dit traject. Welke vragen komen er binnen?

Stap 2: Breng de klantreis in kaart

Klinkt misschien wat ingewikkeld maar laat je er niet door afschrikken.

Welke stappen neemt een (potentiële) klant voordat hij bij jou een contactformulier op de site invult of een product bij je bestelt?

Beantwoord de volgende vragen.

  • Bepaal de vraag die de klant zichzelf stelt voordat hij op zoek gaat naar de oplossing van zijn probleem
    • Welke acties onderneemt hij om een antwoord op zijn vraag te vinden? Houd hierbij rekening met je ‘ijkpersoon’ uit stap 1.
    • Welke kanalen, apparaten bezoekt, gebruikt hij om steeds dichterbij het antwoord op zijn vraag te komen?
    • Waar loopt zijn zoektocht eventueel vast? Stel hij komt bij jou op de website. Geeft jouw website dan het juiste antwoord op zijn vraag of komt hij zelfs terecht op een 404 pagina? Of komt hij – nog erger- helemaal niet bij jou terecht maar bij de concurrent?
    • Verplaats je in de klant en vraag je af wat de klant denkt en hoe hij zich voelt tijdens de verschillende momenten. Waar raakt hij gefrustreerd of wordt hij juist blij?

TIP: verplaats je in de klant en beschrijf de klantreis in de ‘ik’ vorm.

Stap 3: Bepaal de onderwerpen en ontwikkel de content

Inventariseer de onderwerpen waarvan jij denkt dat deze antwoorden geven op de vraag van de klant. In hoeverre komen deze onderwerpen al op de website terug?

Ontbreekt er belangrijke informatie? Ontwikkel deze content en beantwoordt daarmee de belangrijkste vragen van je klant.

Het ontwikkelen van content is niet voor iedereen even gemakkelijk. Je kunt ook niet overal goed in zijn. Gelukkig zijn er genoeg schrijvers – journalisten – contentmakers die jou hierbij kunnen helpen. Houd er rekening mee dat schrijven voor een website andere vaardigheden vereist dan schrijven voor gedrukte media.

Stap 4: Verspreid je content online

Is de content klaar? Op de juiste wijze geplaatst op de site? De SEO goed ingericht? Staan de afbeeldingen goed zodat, wanneer je de pagina deelt op social media, de update ook een afbeelding heeft? Het is maar een kleinigheid, maar dit gaat nog regelmatig fout.

Schrijf 4 updates voor het social media kanaal wat je hebt gebaseerd op je ‘ijkpersoon’ uit stap 1.

Bepaal het budget, de periode, het soort advertentie, je doelgroep en GO!

Aan de hand van de statistieken kun je gedurende de looptijd van je advertentie een update stop zetten en de advertentie die goed loopt langer laten doorlopen.

Nog even dit.

Het kan natuurlijk zijn dat tussendoor blijkt dat je website eigenlijk niet voldoet. Los dat eerst op. Je website vormt namelijk altijd de basis in dit traject.

Inventariseer ook vooraf waar je staat en bepaal een doelstelling.

Wat zou je willen bereiken met deze ‘campagne’?

Meer klanten, meer naamsbekendheid, meer bezoekers naar je site, meer ingevulde contactformulieren? Als je hier zogenaamde KPI’s aan hangt, dan kun je later ook vaststellen of de campagne voor je heeft gewerkt.

Samen een start maken?  Ik hoor het graag.

Door |2019-02-11T12:44:01+00:0015 januari 2019|Content, Online Marketing|0 Reacties

Geef een reactie